Hur värvar man en spelare med supportrarnas hjälp?

Skövde AIK var i jakt efter en ny anfallare. Med för dålig ekonomi var föreningen tvungen att ta hjälp av supportrarna. Sommaren 2017 startades Saikswishen.
Kund: Skövde AIK

 

Kategori: Sociala medier, Digitalt

 

Insikt: Föreningar idag har inte råd med spelare och därför behöver ta hjälp av medlemmar och supportrar. ​
LÖSNING

Sommaren 2017 startades Saikswishen. Kampanjen varade i en månads tid där syftet var med supportrarnas hjälp swisha in valfritt belopp till klubben och på så sätt värva en spelare till klubben.

VARFÖR SKULLE SUPPORTRARNA VILJA SWISHA?

Varje vecka lades en fråga ut på klubbens sociala medier samt Saikswishens egna hemsida. Det kunde vara frågor som berörde klubben men även statistik från spelare som spelat i Skövde AIK. För att vara med i tävlingen var du tvungen att swisha valfritt belopp och svara på veckans fråga.

EN VINNAREN KORAS

I slutet av varje vecka presenterades vinnaren. Klubben ringde runt till olika företag och frågade om dem ville vara med att bidra med priser till tävlingen. Priserna kunde vara allt från gratis träning på ett gym i ett halvår, spa för två eller autografer från spelare som spelat i Skövde AIK tidigare.

37.000 KRONOR SAMLADES IN

Under månaden swishades det in 37.000 kronor. Ett stort engagemang bland fans runt om i Skaraborg där företag och privatpersoner hjälptes åt. För pengarna kunde sedan Skövde AIK värva in en ny spelare till klubben. Det blev en anfallare och spelaren hade tidigare gjort mycket mål i andra klubbar och målet var att han skulle göra detsamma i Skövde AIK.

Spelaren gjorde succé i klubben. Han gjorde både mål och assist och kunde hjälpa klubben att klara sig kvar i divison ett. Det blev mycket skriverier i media och supportrarna och klubben var otroligt nöjda med spelaren.